تزریق مطمئن و ایمن‌تر انسولین با یک اختراع جدید

15 نوامبر2015- تزریق انسولین با کمک هر دودست انجام می‌شود، یک دست انژکتور انسولین را نگه داشته و دست دوم پوست محل تزریق را با کمک دو انگشت بالا آورده (حالت نیشگون) تا برآمدگی ایجاد شود به طوریکه هورمون انسولین وارد چربی زیر پوست شود در حالیکه از ورود به عضله جلوگیری گردد بدین ترتیب جذب انسولین با سرعت انجام و از بروز تشنج  جلوگیری می شود.

مخترع این دستگاه Shawn Michelsدانشجوی دانشگاه ویسکانسین- مدیسون که خود دیابتی است، این دستگاه را بمنظور تزریق آسانتر و ایمن، به انژکتور انسولین افزود. او می‌گوید: به طور معمول شما دارای  پانکراسی خودکار هستید که بموقع مقدار و زمان ترشح انسولین را تنظیم می کند اما پانکراس من دستی است بنابراین من باید تزریق انسولین را با کمک دو دستم انجام دهم.

میلیونها نفر در سراسر دنیا که به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 مبتلا هستند، انسولین را میلیاردها بار در شکم یا ران خود تزریق می‌کنند و بسیاری از این افراد از عوارض تزریق انسولین مانند زخم یا کبودی خسته شده اند.

Michelsدانشجوی سال آخر دانشکده‌ی تجارت در ویسکانسین است، بیماری دیابت نوع 1 در میشل در شب سال نو میلادی هنگامیکه در سال سوم تحصیلات خود بود، تشخیص داده شد.

انژکتور‌های انسولین دارای نیدل بسیار نازکی هستند که غالباً درهنگام تزریق دردی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند، اما افراد دیابتی در هنگام تزریق نیاز به استفاده از هر دو دست خود دارند. تقریباً کمتر از یکسال پیش، Michelsدر طول تعطیلات زمستانی خود، پس از بیش از ده هزار بار تزریق انسولین، ایده‌ی بهتری برای این کار در ذهنش شکل گرفت. او پس از مشورت با والدین خود و یک کمپانی تولید وسایل پلاستیکی برای پوشش سقف، تصمیم گرفت ایده‌ی خود را دنبال کند.

 او گفت: طراحی این ابزار محرمانه است اما در اصل  جایگزینی برای دست دوم فرد دیابتی است که قرار است پوست را بالا نگه دارد تا انسولین تزریق شده، وارد چربی زیر پوست شود. میشل با استفاده از یک چاپگر 3 بعدی یک نمونه ی اولیه‌ی پلاستیکی از دستگاه مورد نظر خود را ساخت، او می گوید: من هرگز نمی‌توانستم به تنهاییانسولین را به بازو یا کپل یا پشتم تزریق کنم من با کمک این ابزار توانستم به ناحیه ی ران و شکمم برای یک ماه استراحت دهم و درحال حاضر هیچ کبودی یا اسکاری در محل تزریق انسولین ندارم. میشل ثبت اختراع این دستگاه  را به نام خود دریافت کرده است و هیچ عکسی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است، اما واضح است که این دستگاه از جنس پلاستیکی بوده و ارزان است، او امیدوار است تایید اداره‌ی غذا و دارو را برای تولید انبوه آن درطی  6 ماه آینده دریافت کند. او هنوز نامی برای این دستگاه  انتخاب نکرده است.

Michelsگفت اگرچه این دستگاه می‌تواند برای همه‌ی افراد دیابتی مفید باشد اما برای افرادی که اخیراً به این بیماری مبتلا شده اند، بسیار کاربردی است. این ابزار دارای بخشی است که نیدل در آن پنهان می شود و عمق تزریق را تنظیم می‌کند. او افزود: این دستگاه به مسافرین در هنگام سفر هوایی یا با سفر با اتومبیل، برای تزریق انسولین کمک می‌کند، زیرا این دستگاه نیدل را ثابت نگه می‌دارد و ایمنی تزریق را افزایش می دهد، نیازی به جمع کردن پوست با دست دوم درهنگام تزریق ندارد و احتمال تزریق انسولین را به انگشتان از بین می‌برد، کار با این ابزار تزریق انسولین را آسانتر و ایمن کرده و کیفیت زندگی افراد دیابتی را بهبود می‌بخشد. این ابزار به بیماران جوان کمک می‌کند که از تزریق انسولین نترسند و دچار عوارض تزریقات مکرر انسولین نشوند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161115155422.htm